Breaking News

Czy projektowanie wystaw dla muzeów to dochodowe zajęcie?

Wydawać by się mogło, że muzea nie potrzebują aranżerów wnętrz. Cała odpowiedzialność za przygotowanie danej wystawy spada przecież na pracowników danej placów, nieprawdaż? Okazuje się, że nie zawsze jest to prawdą. Na rynku działają bowiem firmy specjalizujące się właśnie w projektowaniu całych wystaw dla domów kultury, muzeów oraz skansenów. Warto bowiem wiedzieć, że projektowanie wystaw muzealnych, przygotowanie ciekawych ekspozycji, które nie tylko wyglądają estetycznie ale i nie pozwalają odbiorcom oderwać się od poszczególnych jej części to zadanie niezwykle trudne.

Przedstawiciele firmy zajmującej się projektowaniem wystaw muzealnych „Farbyka Dekoracji” mówią: „Konieczne jest wielopłaszczyznowe myślenie i opracowanie stylizacji zgodnej z duchem danego okresu, wolnej od anachronizmów, pozwalającej wczuć się w klimat epoki oraz estetycznie satysfakcjonującej. Wystarczy bowiem jeden element znajdujący się w miejscu, w którym w żadnym wypadku nie powinno go być, a cała iluzja może prysnąć jak za dotknięciem magicznej różdżki. Jest o więc zadanie dla artystów w swoim fachu, twórców z wizją, którzy nie tylko rozumieją określone ramy czasowe i tematykę wystawy, ale też potrafią ją w wiarygodny i intrygujący sposób przygotować”.

Co ważne, niezwykle istotna jest również tak zwana identyfikacja wizualna, a więc wszystko co towarzyszy promocji danej wystawy czy ekspozycji plenerowej. Mówimy tu przede wszystkim o wszelkiej maści logotypach, broszurach, ulotkach reklamowych, plakatach, czy banerach, w przypadku których niezbędne jest oddanie wydźwięku danego wydarzenia jak również zadbanie o zunifikowanie wszystkich prezentowanych potencjalnym odbiorcom treści. Oznacza to, że żaden z elementów promocyjnych nie może być przygotowywany jako samodzielna całość, a musi on łączyć w sobie specyficzne cechy materiałów pozostałych, jak chociażby kolor, krój czcionki, użyte slogany reklamowe, czy informacje o wystawie. Nie jest to zadanie proste, a więc i w tym wypadku konieczny jest ekspert doskonale zaznajomiony ze swoją sztuką i wiedzący jak stworzyć ciekawą ekspozycję, a następnie w zadowalający dla organizatorów sposób ją rozreklamować docierając do wyobraźni odbiorców.

Czym jeszcze zająć się musi ekspert od przygotowywania wystaw? Musi on także wziąć na swoje barki odpowiedzialność za opracowanie oraz wyprodukowanie gadżetów reklamowych, które mają za zadanie nie tylko przekonać osoby niezdecydowane, że daną ekspozycję warto odwiedzić, ale także – utrwalić informacje dzięki niej zdobyte w umyśle odbiorców. Aby było to możliwe, jako gadżety najczęściej używane są przedmioty codziennego użytku, takie jak choćby długopisy, piórniki, notesy, czy torby. Są one opatrzone logotypem wydarzenia oraz podstawowymi informacji o nim, co z kolei sprawia, że niełatwo o uczestnictwie w danej ekspozycji zapomnieć. Mamy nadzieję, że udało się nam dobitnie zaprezentować fakt, iż praca eksperta ds. organizacji i aranżacji wystaw nie jest przysłowiową bułką z masłem. Przy odrobinie wprawy i prawdziwej pasji jest to jednak zajęcie niezwykle wdzięczne, które dodatkowo pozwala zapewnić sobie zadowalający byt finansowy.