Breaking News

Kiedy należy się starać o odszkodowanie lotnicze?

Wysoko nad nami nieustannie przelatują dziesiątki, a nawet setki samolotów pasażerskich. Ich liczba ciągle zwiększa się, bowiem wzrasta również ilość podróżnych zainteresowanych tym szybkim i relatywnie tanim sposobem przemieszczania się z miejsca na miejsce. Zdarza się jednak, że, przy sporym natężeniu ruchu lotniczego oraz przy ponawiających się nieprzychylnych warunkach atmosferycznych zdarzyć się może sytuacja, w której samolot, którym zdążamy do wyznaczonego celu znacząco się opóźnia.

Przestój rzędu kilku minut można jak najbardziej wybaczyć, bowiem może on być wynikiem uwarunkowań niezależnych od przewoźnika, jednakże już taki trwający kilka lub kilkanaście godzin jest wielokrotnie nie do przyjęcia, bowiem możemy w konsekwencji spóźnić się na istotne spotkanie, nie zdążyć na zarezerwowany wypoczynek, lub też nie pojawić się na kluczowym wydarzeniu rodzinnym, takim jak urodziny czy ślub bliskiej osoby.
Powinniśmy wiedzieć, że w sytuacji, gdy lot zdecydowanie się opóźnił, możemy wystąpić o odszkodowanie za opóźniony lot.

Istnieje bowiem szansa zainkasowania zwrotu kosztów jakie ponieśliśmy na zakup biletu lub też – w sytuacjach gdy bardzo zależy nam, aby możliwie najszybciej znaleźć się w danym miejscu – korekta planu podróży w sposób umożliwiający dotarcie do celu najbliższym samolotem udającym się w oczekiwanym kierunku. Warto także nie zapominać, że już po dwóch godzinach spóźnienia możemy dochodzić swoich praw.

Jako pasażerom należą się nam w takiej sytuacji darmowe napoje i posiłki, a także prawo do otrzymania możliwie najbardziej szczegółowej informacji odnośnie tego kiedy lot ma się odbyć. Jeżeli natomiast przelot w danym dniu jest niemożliwy, obsługa lotniska powinni zabezpieczyć nam darmowy nocleg w hotelu. Zależnie od przewoźnika możemy uzyskać propozycję pobytu w budynku wypoczynkowym usytuowanym w niewielkiej odległości od lotniska bez ponoszenia z tego tytułu jakich bądź kosztów lub też będziemy zmuszeni zapłacić za nocleg, a później domagać się zwrotu uiszczonej na ten cel kwoty po uprzednim pokazaniu pokwitowań potwierdzających, że przebywaliśmy na noc w danym hotelu.

Gdy upłynie pięć godzin możemy też podjąć decyzję o bezwzględnym rozwiązaniu umowy z przewoźnikiem, którą to zawarliśmy nabywając bilet lotniczy. W takiej sytuacji kwota zadośćuczynienia jaka nam przysługuje zależna jest od wykupionej klasy a także od odległości, jaką zamierzaliśmy przebyć. Jak zawierają informacje, które znaleźć można na stronach uczęszczanych linii lotniczych, to w przypadku gdy dystans do przebycia nie przekraczał 1500 kilometrów, pasażer może otrzymać do 250 euro rekompensaty.

Dwukrotność tej odległości oznacza zwyżkę zwrotu do sumy nawet 400 euro. Gdy są to loty międzykontynentalne lub biznesowe zakłada się rekompensaty w granicach od 600 do 700 euro. Sumy te są więc niemałe, tym bardziej jeżeli przeliczymy je na nasze złotówki. Tak więc gdy zarejestrujemy niemałe opóźnienie naszego lotu, nie powinniśmy rezygnować z korzystania z posiadanych praw, które to są nam przysługujące w ramach kontraktu zawartego z przewoźnikiem. Nie obawiajmy się więc walczyć o swoje – może się to okazać bardzo opłacalne!