W dobie pojawiających się jak grzyby po deszczu przedsiębiorstw i organizacji, ich właściciele muszą się nie lada nagłowić, aby znaleźć sposób, który pozwoli im przyćmić konkurencję oraz dotrzeć do możliwie największej liczby potencjalnych klientów. Wielu przedsiębiorców fundusze inwestycyjne przeznacza przede wszystkim na marketing i reklamę, zapominając, że budowanie wizerunku marki to przede wszystkim identyfikacja wizualna.
Czym ona dokładnie jest?
Najogólniej rzecz ujmując, identyfikacja wizualna, zwana również z języka angielskiego, brandingiem jest to zestaw elementów wyróżniających naszą firmę na rynku – począwszy od stosowanego logotypu, poprzez znaki towarowe i handlowe, aż po krój czcionki oraz paletę kolorów stosowane na prowadzonej stronie internetowej. Mimo, iż podstawowe elementy graficzne jesteśmy w stanie przygotować samodzielnie, to wysoce zalecane jest aby stworzenie identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa lub organizacji zlecić zawodowym grafikom czy też specjalistom ds. marketingu.
Dlaczego? Powód jest niezwykle prosty – jak mówi specjalista od identyfikacji wizualnej z krakowskiej pracowni Łobzowska Studio, identyfikacja nie będzie skuteczna jeżeli nie zostanie przygotowana w sposób spójny, przejrzysty oraz nienachalny. Specjalista w swoim fachu na pewno będzie w stanie stworzyć, bazując na naszych rekomendacjach oraz profilu prowadzonej działalności gospodarczej logo oraz elementy graficzne, które oddadzą najistotniejsze cechy naszej firmy jednocześnie nie wprowadzając odbiorców w błąd oraz nie stosując nieodpowiednich praktyk mogących nosić znamiona nieuczciwej konkurencji.
Pamiętać należy także, że pod zbiorczym terminem identyfikacji wizualnej, brandingu, znajdują się także wszelkiej maści materiały promocyjne, opakowania produktów, a nawet…stylizacja papieru, na którym przygotowywane są dokumenty firmowe. Warto poczynić dodatkowe starania, by wszystkie te komponenty były ze sobą możliwie jak najbardziej spójne, gdyż dzięki temu unikniemy sytuacji, w której bazując na otrzymanych sygnałach graficznych dostawca lub klient docelowy pomyli nasze przedsiębiorstwo z innym działającym w tej samej branży oraz świadczącym usługi lub sprzedającym towary o podobnej charakterystyce.
Eksperci trudniący się promocją przedsiębiorstw oraz organizacji podkreślają również, iż zastosowana identyfikacja wizualna wywoływać powinna pozytywne skojarzenia. Oznacza to, że nie powinna ona zawierać jakichkolwiek niewłaściwych symboli, określeń, czy nawiązań do tematów, które to mogą przez określoną grupę społeczną zostać uznane za niewłaściwe, obraźliwe lub niemoralne. Jako, że naszym głównym celem powinno być zachęcenie do skorzystania z oferowanych przez nasze przedsiębiorstwo usług lub produktów, za wszelką cenę unikajmy sytuacji, w której zrażamy do siebie część potencjalnych odbiorców już na samym początku procesu sprzedażowego wyłącznie z powodu niewłaściwie dobranych elementów identyfikacyjnych. Powstałą plamę na honorze może nam być następnie trudno zmazać, nawet podejmując zakrojone na szeroką skalę działania marketingowe zorientowanie na wybielenie wizerunku.
Podsumowując – tworząc poszczególne elementy identyfikacji wizualnej podejmijmy wszelkie starania mające na celu zapewnienie, iż będą one ze sobą korespondowały, a odbiorca uzna je za przejrzyste, niosące za sobą pozytywne przekaz oraz nienoszące znamion nachalnej promocji. Pamiętając o powyższych prawidłach na pewno będziemy o krok bliżej do osiągnięcia sukcesu w biznesie!